Klubbmästerskap 2024

Klubbmästerskap i agility

När: Söndag den 22 september, samling och banvandring klockan 11:00. Lilla KM går först.
Var: Sunne brukshundklubb, inhägnad bana.

Lilla KM: Två blåbärsklasser (Blåbär A och Blåbär B, alltså två olika banor) för alla storlekar (xs, s, m, l och xl). Banorna består endast av låga hopphinder och tunnlar. Klasserna är öppna för alla hundar över 15 månader.

Stora KM: En hoppklass (slalom ingår) och en agilityklass (balansbom och gunga ingår). Öppen för hundar över 18 månader.

Pris: 50 kr/start. Alltså 100 kr för både blåbär A+B i Lilla KM, 100 kr för både hopp och agility i Stora KM.Betalas till klubbens Swish-konto 123 539 2659.

Anmälan: Till Johanna Karlsson Svensc på e-post jojjo104@hotmail.com senast 16 september. Ange ditt och hundens namn, hundens storlek samt vilka klasser ni vill starta.

Klubbmästerskap i nosework

Dag: Lördag 14/9
Tid: kl 11:00
Plats: Ås Brunn, Östra Ämterviks hembygdsgård
Kostnad: 150kr
Anmälan och betalning senast 7/9
Domare: Helen Sjölund
Betalning till Sunne BKs swishnummer: 123 539 2659. (Märk betalning NW-KM)

Det är en inofficiell tävling, TEM inomhus klass1. Men även ekipage som är uppflyttade till högre klass får delta. Ekipaget får inte ha tävlat i KM för någon annan klubb. Löptikar startar sist och måste bära tikskydd på tävlingsområdet, meddela mig så snart ni vet om eran tik börjat löpa.

Pris till 1-3 i totalen.

Inget doftprov krävs för att delta på KM. Medlem i Sunne BK krävs.

Anmälan skickas till Madde på mail: nosework@sunnebk.se

Varmt välkomna med era anmälningar!

Klubbmästerskap i rallylydnad

Datum och tid: Lördag 21 september, samling klockan 10:00 för Stora KM som går först.
Plats: Sunne brukshundklubb.
Domare: Ida Segerlind (domaraspirant).
Kostnad: 50 kr per ekipage som betalas på plats till klubbens Swish-konto.
Anmälan: Skicka följande info till Anna Åström på e-post fantasium@hotmail.com senast 15 september:

1. Ditt namn och hundens tilltalsnamn.

2. Vill ni tävla Lilla eller Stora KM? Om ni vill tävla Stora KM behöver du även ange hundens mankhöjd.

PM med tider, startlistor och annan information kommer att skickas ut med e-post några dagar innan klubbmästerskapet.

Vem får delta? Alla som är medlemmar i Sunne brukshundklubb och som inte har tävlat eller kommer tävla klubbmästerskap i rallylydnad på annan brukshundklubb i år.

Vilken klass ska jag tävla? Två klubbmästare koras, en i Lilla KM och en i Stora KM. Om du har fått ett kvalificerat resultat i lägst avancerad klass på officiell tävling så ska du tävla i Stora KM.

Lilla KM är en kombination av nybörjar- och fortsättningsklass där du kan välja om du vill tävla med kopplad eller lös hund. Alla moment från nybörjar- och fortsättningsklass kan vara med, utom 203 (hopp över hinder), 205 (sitt, stå, gå runt), 206 (8:ans frestelse), 215 (snurr), 221 (två steg bakåt) och 223 (sitt, gå ifrån 2 meter, kalla in). Klassen kan innehålla 12-17 moment (plus start och mål).

Stora KM är en kombination av avancerad och mästarklass, där alla tävlar med lös hund. Alla moment från samtliga klasser kan vara med, utom 402 (bärande av föremål), 407 (stå framför, backa), 408 (framåtsändande till kon), 417 (båda 360° höger), 418 (båda 360° vänster), 422 (skicka runt kon, sväng höger) och 423 (skicka runt kon, sväng vänster). Klassen kan innehålla 15-20 moment (plus start och mål).