Allmän information om Sunne BKs NoseWork-tävlingar

Intyg och medlemsbevis. Glöm inte att ta med hundens vaccinationsintyg samt ditt medlemsbevis till tävlingen. Medlemsbeviset ska vara för en SKK-ansluten klubb. Det går bra att visa beviset i mobiltelefon.

Glöm inte att berätta om du har en löptik! Tikskydd ska användas på hela tävlingsområdet, förutom på anvisad rastningsplats.

Det är nu möjligt att gå in på ”Mina sidor” och själv ta bort anmälan om du har fått förhinder. Detta måste göras innan tävlingen stänger för anmälan.

Om du har fått reservplats så kan du avsäga dig din plats även efter tilldelning av platser.

Foto: Evylyn Bjord

Avbokningsregler. Återbud senare än 14 dagar innan tävling återbetalas inte utan giltig anledning (se regelverket för gilitiga skäl). Om det finns reserver så återbetalas startavgiften oavsett anledning, minus en avgift på 40 kr.

Om din tik löper vid tiden för tävling och du väljer att inte starta så sker återbetalning (-40 kr) förutsatt att reserv finns, annars ingen återbetalning. Intyg kan krävas för löptik.

Från och med 1 januari 2022 finns ingen begränsning på hur många diplom man kan erhålla i samma klass. Detta gör att återbetalning inte längre sker om man anmält till tävling och hunnit erhålla tre diplom. Avbokningsreglerna är därför samma som ovan.

Hundens utrustning. Tänk på att hundens utrustning i sökområdet endast får vara selle eller fast halsband, samt fast koppel (ej av expandertyp) i valfri längd eller flexikoppel. Tikskydd ska användas av löptik. Hanhunds-/kisskydd är tillåtet att använda. Ingen annan utrustning till hunden, som exempelvis kläder, skor, scarf, fästinghalsband, osv. är tillåtet.

På tävlingsområdet. Tävlingsområdet innefattar även den plats där uppehåll mellan söken sker, parkering och anvisade rastningsplatser. Här får hundens koppel vara max 2 meter långt. Kopplet får inte var förlängningsbart på något sätt, flexikoppel tillåts alltså inte.

Har du några frågor? Hör gärna av dig till klubbens NoseWork-ansvariga, Madde Tammi, på e-post nosework@sunnebk.se.

Hjärtligt välkommen!