Hundens vecka arrangeras i samarbete med Studiefrämjandet. Mellan 13 och 19 september 2021 har du och din hund chansen att delta i massor av roliga och lärorika aktiviteter – alldeles gratis! Nedan ser du programmet för vad Sunne brukshundklubb erbjuder under denna härliga, (h)underbara vecka!

Måndag 13 september

Veterinärföreläsning om hundens hälsa

Kom och lyssna när veterinären berättar om sjukvård, friskvård och faror i naturen!

Tid: Klockan 18:00
Plats: Sunne brukshundklubb – vid många anmälningar kan platsen komma att ändras till Frykensalen på Sunne bibliotek
Kostnad: Gratis
Anmälan: På e-post anmalansunnebk20@gmail.com senast fredag 10/9.

Sunne Brukshundklubb bjuder på en lärorik föreläsning om hundens hälsa.
Veterinären kommer bl a att ta upp diarréer, ögon, sjukdomar, aktiviteter och motion, ormar/fästingar/insekter. Det finns också möjligheter att ställa frågor även om saker som inte direkt tagits upp på föreläsningen. Så ta chansen!

Varmt välkomna till Sunne Brukshundklubb!

Vi följer naturligtvis Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer.

Tisdag 14 september

Hundpromenad i naturen

Häng med på en hundpromenad tillsammans med andra trevliga hundägare! Vi går en fin promenad med hundarna ut i naturen och övar samtidigt på miljön och med hundmöten.

Tid: Klockan 18:00 – 20:00
Plats: Samling vid Vintertorp, Sundsbergs friluftsområde

Hundpromenad i centrum

Häng med på en hundpromenad tillsammans med andra trevliga hundägare! Promenad i centrum runt två broar, med bra miljöträning och övning på hundmöten.

Tid: Klockan 20:00 – 21:00
Plats: Samling vid gästhamnen

Onsdag 15 september

Prova på agility

Nyfiken på Agility? Tycker du det verkar roligt men har inte provat? Nu har du chansen!

Tid: Klockan 17:00 – 21:00
Anmälan: Ingen föranmälan krävs.

Agility handlar om att på kortast möjliga tid och utan fel eller vägringar ta sig igenom en hinderbana. Agility är roligt för alla och när det är som bäst är det också en uppvisning i avancerat samarbete.

Våra duktiga instruktörer går igenom grunderna i agility och bjuder på sina bästa tips och tricks.

Därefter får du och din hund själva prova några hinder på agilitybanan.

Torsdag 16 september

Hundpromenad i naturen

Tid: Klockan 18:00 – 20:00
Plats: Samling vid Vintertorp, Sundsbergs friluftsområde

Hundpromenad i centrum

Tid: Klockan 20:00 – 21:00
Plats: Samling vid gästhamnen

Fredag 17 september

Prova på rallylydnad

Kom och testa rallylydnad – ett kul och fartfyllt sätt att träna lydnad med din hund!

Tid: Klockan 18:00 – 20:30
Anmälan: Ingen föranmälan krävs.

Vi berättar om Rallylydnad och vad du behöver veta för att få en förståelse för sporten.

Därefter får du och din hund prova en kort bana med hjälp av våra erfarna instruktörer.

Rallylydnad innebär att du och hunden tar er igenom en bana där ni gör olika moment som finns beskrivet på skyltar, till exempel ”Sitt”, ”Spring”, ”Helt om” eller ”Sitt Ligg Gå runt”.

Att det kallas rallylydnad betyder inte att det måste gå fort. Tanken är att du är kartläsaren och hunden föraren.

Lördag 18 september

Prova på specialsök och spår

Hundens luktsinne är vida överlägset människans – och nästan alla hundar kan och tycker om att spåra. Välkommen till oss med din hund för att testa!

Tid: Klockan 13:00 – 15:00
Anmälan: Ingen föranmälan krävs.

Specialsök är ett samlingsbegrepp för hundens arbete med att söka efter och markera olika dofter. Det kan vara allt ifrån narkotika och sprängmedel till vägglöss, kantarell eller något annat. Vår instruktör visar hur träningen går till och hjälper dig i gång.

Hundens nos används också till att spåra och du får även tillfälle att prova på ett enkelt spårarbete med din hund.

Söndag 19 september

Prova på nosework

Har du hört talas om Nosework och är nyfiken på vad det innebär? Välkommen till oss med din hund för att testa!

Tid: Klockan 11:00 – 14:00
Anmälan: Ingen föranmälan krävs.

Vi kommer berätta om Nosework och hur du kan lära din hund att söka efter en specifik doft.

Därefter får du prova med din hund med hjälp av våra duktiga nosework-aktiva medlemmar.

Ingen förkunskap krävs och hunden ska gå i koppel.

Nosework fungerar fint med alla hundar och är ett väldigt bra sätt att aktivera en hund enkelt, till exempel hemma i köket.